Hur visas din hemsida i sociala medier?

Hur visas din hemsida i sociala medier?

3 januari 2017 / Inga kommentarer

När du delar en webbsida på sociala medier kan resultatet se väldigt olika ut. Länken kan visas tillsammans med en större eller mindre bild, eller utan någon bild alls. Texten kan ge en korrekt och intresseväckande sammanfattning av sidan, men ibland hämtas bara en avhuggen mening ifrån sidans innehåll. Hur avgörs det här? Det är faktiskt något som man kan ta kontroll över själv, och det gör man med något som heter Open Graph-taggar.

Vad är Open Graph-taggar?

Med hjälp av Open Graph-taggar i koden på din hemsida bestämmer du själv vilken bild och vilken text som ska visas när någon delar ditt innehåll. Om du inte använder Open Graph-taggar för webbsidan kommer Facebook, Twitter och andra sociala medier att ta en slumpmässigt vald bild och text från sidan och det kan bli något helt annat än man tänkt sig. Hur tokigt det kan bli kan du se i det här YouTube-klippet. Twitter ha en egen variant av taggar, så kallade Twitter Cards, men om dessa saknas använder Twitter Open Graph-taggarna i stället.

Lägg till Open Graph-taggar med plugin

Om du använder WordPress är det enkelt att lägga till Open Graph-taggar med hjälp av ett plugin. Yoast SEO är ett plugin som många webbplatser använder för sökmotoroptimering, och där finns också möjlighet att lägga till Open Graph-taggar. När du är inloggad kan du under SEO > Sociala medier sätta en standardbild som visas om inlägget eller sidan som delas inte innehåller några bilder. Du kan också för varje sida och inlägg för sig bestämma vilken bild och vilken beskrivande text som ska visas när sidan delas.

Kontrollera

Bilder och text cachelagras av Facebook. Därför är det bra att gå till Facebooks Open Graph Debugger när du är klar och testa din sida, så att den laddas på nytt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *